MKV Bloggen in action

Tuesday, October 17, 2006

IT i framtiden

IT i framtiden!

Vi har haft en föroläsning om hur teknik och it kan utvecklas i framtiden. Väldigt intressant måste jag säga. I stort sett finns det redan idag tydligen bilar som kan styra sig själva. Helt otroligt vart man har kommit med tekniken. Det var även intressant att höra åsikterna alla hade i klassen om teknikens framfart var possitiv eller inte. Det var många som var skeptiska och mer konservativa eller rädda för strålning och liknande hälsoproblem. Jag själv har en helt annan ståndpunkt. Jag välkommnar all slags teknik som gör ens vardag enklare och smidigare. Dom nackdelarna jag ser med att tekniken går så snabbt fram är att människor som är utbildade i dessa områden inte hinner med eller blir utbytta mot maskiner eller någon programvara. Angående strålningen är jag även där skeptisk. Det finns ju ingen egentlig forskning om att det skadar, sen så är de väll sunt förnuft att man använder allt i rimlig skala. Och att jämföra strålning med rökning som de gjordes i en av diskutionerna vid föroläsningen tycker jag är en grov överdrift.

Att själv se in i framtiden tycker jag är svårt. Men skulle jag gissa så kommer mobilen få en ännumera central roll än den har idag, och om ett par åt tror jag få kommer använda sig av en fasttelefon. Mobilens internet uppkoppling tror jag också kommer förbetras radikal liksom att många fler funktioner kommer att tillkomma.

En av annledningarna till att spå in i framtiden är så svårt är att vi på föroläsningen redan tog upp så många exempel att det är svårt att komma med nåt nytt här.
Men GPS på mobilen tror jag definitift snart kommer vara en självklarhet och att framtiden ligger på internet tror jag defenitift!
Med alla ens dokument på nätet kommer man kunna jobba överalt och ha sitt lilla kontor med sig precis vart du än är. Och vikten av att sitta på ett kontor från 8 till 17 att minska. Kanske kommer detta leda till mer flexibla arbetstider?
Dock sätter allt detta krav på att säkerheten runt intrenet blir bätre. Och befinner man sig inom den branchen tror jag man defenitift kan känna mycket pengar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home